Forum Forum kolejowe Strona Główna Forum kolejowe
Forum dyskusyjne o tematyce kolejowej a także o symulatorach kolejowych autorstwa Tomasza "eu43" Zdebel.
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Więcej pieniedzy na tabor

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum kolejowe Strona Główna -> Forum dyskusyjne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
piechocinski 1
Gość






PostWysłany: Śro 19:45, 13 Maj 2009    Temat postu: Więcej pieniedzy na tabor

Więcej pieniędzy na tabor

Na początku maja Sejm przyjął rządowy projekt ustawy o zmianie ustaw:
o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, o Funduszu Kolejowym, o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, a także o transporcie kolejowym. Podstawowym celem zmian jest poprawa standardów obsługi pasażerów w przewozach regionalnych wykonywanych w ramach umowy o świadczenie usług publicznych. To również następstwo zobowiązań wynikających z uchwały Rady Ministrów w sprawie finansowania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich.

W umowie z samorządami z początku grudnia 2008 r. Rada Ministrów zobowiązała się do podwyższenia od 2010 r. udziału województw w podatku dochodowym od osób prawnych, czyli CIT, o 0,75 punktu procentowego, to jest z 14% do 14,75%. W związku z koniecznością dostosowania polskiego prawodawstwa do norm unijnych dokonano też zmiany ustawy
o transporcie kolejowym polegającej na zmianie definicji umowy o świadczenie usług publicznych.

Jednym z instrumentów tych zmian jest postulowana przez samorządy województw pomoc finansowa z Funduszu Kolejowego (ustawowo powołanego funduszu celowego obsługiwanego przez państwowy Bank Gospodarstwa Krajowego) stanowiącego przychód
z opłaty paliwowej. Uelastycznienie i usprawnienie zarządzania środkami Funduszu nastąpi poprzez stworzenie ministrowi właściwemu do spraw transportu możliwości dokonywania przesunięć środków pomiędzy zadaniami inwestycyjnymi ujętymi w programie rzeczowo – finansowym w ramach limitu określonego na te zadania. Zmiana ta wynika
z dotychczasowych trzyletnich doświadczeń w zakresie funkcjonowania i wydatkowania środków z Funduszu Kolejowego.

Zatwierdzone przez Sejm przepisy tworzą podstawy prawne i tryb okresowej pomocy dla samorządów województw w latach 2009 – 2015. Wynosiłaby ona 100 mln zł, a w roku 2009 – 200 mln zł. Przewidziane środki, o których mowa, biorą się z innego podziału wpływów
z opłaty paliwowej. Przychody Krajowego Funduszu Drogowego zostaną pomniejszone o 200 mln zł w tym roku, a potem po 100 mln w latach następnych. Tak więc kwota podziału będzie taka, że 80% wpływów z opłaty paliwowej, pomniejszone w pierwszym roku o 200 mln, a w latach następnych o 100 mln, będzie zasilało Krajowy Fundusz Drogowy, a 20% wpływów
z tejże opłaty paliwowej – plus owe 200 mln, a potem 100 mln – będzie zasilało Fundusz Kolejowy.

Podstawowym celem projektowanych zmian jest potrzeba poprawienia standardu obsługi pasażerów w przewozach regionalnych wykonywanych w ramach umowy o świadczenie usług publicznych. Projekt ustawy wprowadza dodatkowy strumień pieniędzy do samorządów wojewódzkich na wsparcie realizowanych przez nie zadań z zakresu przewozów regionalnych. Środki mogą zostać przeznaczone na cele inwestycyjne (zakup lub modernizacja), jak i operacyjne (naprawy) dotyczące pojazdów kolejowych. Będą nimi dysponowały samorządowe Przewozy Regionalne.

Wszyscy wiemy, w jakim stanie jest tabor (statystyczny elektryczny zespół trakcyjny wykorzystywany w publicznych przewozach regionalnych ma ponad 25 lat, podobny wiek mają wagony i lokomotywy będące własnością spółki), wiemy, że wymaga on głębokiej modernizacji. Program inwestycyjny w zakresie zakupu i unowocześniania taboru obejmuje szereg elementów. Oprócz 100 mln rocznie od roku 2010 do 2015 z Funduszu Kolejowego na modernizacje i inwestycje w tabor przeznaczone zostanie 700 mln z rezerwy celowej budżetu państwa plus 175 mln euro z Programu Operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”, pod warunkiem, że spółka wyłoży drugie tyle.

Łącznie będzie to kwota 7,5 mld zł do roku 2020, z czego 3,6 mld zł do roku 2015. Rząd zobowiązał się w porozumieniu, że z tych 3,6 mld zł bezpośrednio sfinansuje 58,5% wartości tego programu (przeliczając euro po 4 zł).

Janusz Piechociński,
wiceprzewodniczący sejmowej Komisji Infrastruktury
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum kolejowe Strona Główna -> Forum dyskusyjne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin